اصطلاحات کاربردی در مدیریت کیفیت پروژه
مدیریت کیفیت پروژه(PQM)،شامل فرآیندها و فعالیتهایی در سازمان اجرایی میباشند که مشخص کننده مسئولیتها، اهداف و سیاستهای کیفی هستند که در جهت تأمین نیازهایی که پروژه آنها را بر عهده گرفته است، قرار دارند.
مدیریت کیفیت پروژه، سیستم مدیریت کیفیت را به گونهای مناسب از طریق رویهها و سیاستها، بههمراه فعالیتهای بهبود مستمر فرآیند، پیادهسازی مینماید.
برنامهریزی کیفیت:
برنامهریزی کیفیت، فرآیند شناسایی نیازمندیهای کیفیت و یا استانداردهای پروژه، محصول و مستندسازی چگونگی اثبات تطابق پروژه با آنها است. برنامهریزی کیفیت باید به موازات دیگر فرآیندهای برنامهریزی پروژه انجام گردد. بطور مثال، تغییرات پیشنهادی در محصول به منظور تأمین استانداردهای کیفی شناسایی شده، ممکن است به تعدیل هزینه یا زمان و تحلیل تفضیلی اثرات ریسک بر برنامهها، نیاز داشته باشد.
تضمین کیفیت:
تضمین کیفیت، فرآیند ممیزی نیازمندیهای کیفیت و نتایج سنجشهای کنترل کیفیت است تا اطمینان حاصل شود که از استانداردهای مناسب و تعاریف عملیاتی کیفیت استفاده میگردد. تضمین کیفیت، یک فرآیند اجرایی است که از دادههای ایجاد شده در فرآیند کنترل کیفیت، استفاده میکند.
کنترل کیفیت:
کنترل کیفیت، فرآیند نظارت و ثبت نتایج اجرای فعالیتهای کیفیت جهت ارزیابی عملکرد تغییرات مورد نیاز پیشنهادی میباشد. کنترل کیفیت در سراسر پروژه انجام میگردد. استانداردهای کیفیت شامل فرآیندهای پروژه و اهداف ١٢ محصول هستند. نتایج پروژه شامل اقلام قابل قبول و نتایج مدیریت پروژه شامل عملکرد زمان و هزینه میباشند. کنترل کیفیت، معمولاً توسط واحد کنترل کیفیت یا یک واحد سازمانی با عنوانی مشابه انجام میپذیرد. فعالیتهای کنترل کیفیت، دلایل ضعف در کیفیت فرآیند یا محصول را شناسایی و پیشنهاد حذف آنها را ارائه مینماید.
ورودی و ابزارها و تکنیکها و خروجی در هر گروه فرایندی برای مدیریت یکفیت پروژه به شرح زیر می باشد:
برنامهریزی کیفیت:
ورودی: برنامه مدیریت پروژه، ذینفعان تصویب شده،ریسک تصویب شده، اسناد و مدارک مورد نیاز، عوامل محیطی شرکت، داراییهای فرآیند سازمانی
ابزار و تکنیکها: تجزیه و تحلیل هزینه-فایده، هزینه های کیفیت، هفت ابزار کیفیت اصلی تعیین معیار، طراحی آزمایشات، نمونه گیری آماری، ابزار برنامهریزی کیفیت اضافی، جلسات
خروجی: برنامه مدیریت کیفیت، طرح بهبود فرآیند، معیارهای کیفیت، چک لیست کیفیت، بهروزرسانی اسناد پروژه
تضمین کیفیت:
ورودی: برنامه مدیریت کیفیت، طرح بهبود فرآیند، معیارهای کیفیت، اندازه گیری کنترل کیفیت، اسناد پروژه
ابزار و تکنیکها: مدیریت کیفیت و ابزار کنترل، ممیزی کیفیت، تجزیه و تحلیل روند
خروجی: درخواست تغییر، بهروزرسانی برنامه مدیریت پروژه، بهروزرسانی اسناد پروژه، بهروزرسانی داراییهای فرآیند سازمانی
کنترل کیفیت:
ورودی: برنامه مدیریت پروژه، معیارهای کیفیت، چک لیست کیفیت، داده های عملکرد کار، درخواست تغییر تایید شده، تحویل شدنی ها، اسناد پروژه، داراییهای فرآیند سازمانی
ابزار و تکنیکها: هفت ابزار پایه کیفیت ، نمونه گیری آماری، بازرسی، تأیید تغییر، بررسی درخواست
خروجی: اندازه گیری کنترل کیفیت، تغییرات معتبر، تحویل شدنیهای تایید شده، اطلاعات عملکرد کار، درخواست تغییر، بهروزرسانی برنامه مدیریت پروژه، بهروزرسانی اسناد پروژه، بهروزرسانی داراییهای فرآیند سازمانی.
اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.